Natur, kropp og bevegelse

Kropp, bevegelse, helse

Variert fysisk aktivitet både ute og inne er av stor betydning for utvikling av motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. Barn er kroppslig aktive og uttrykker seg mye gjennom kroppen. Barn tar kontakt med andre barn gjennom kroppslige signaler og aktiviteter. Dette er viktig for utviklingen av sosial kompetanse.
Det er også viktig at barn utvikler forståelse og respekt for egen og andres kropp og for at alle er forskjellige.
Kunnskap om menneskekroppen og forståelse for betydningen av gode vaner og sunt kosthold er et viktig tema i forhold til dette. Godt kosthold og god veksling mellom aktivitet og hvile er av betydning for å utvikle en sunn kropp.

Natur, nærmiljø, kreativitet, fantasi

I barnehagen opplever barna naturen først og fremst gjennom utendørs lek og turer i nærmiljøet.
Med barnehagens beliggenhet med nærhet til skog, sjø og varierte naturområder har vi mange muligheter til flotte opplevelser. Men naturopplevelser finner ikke sted bare i skogen, i fjæra eller på fjellet. De kan også finne sted innendørs, rett utenfor barnehagens stuedør, eller i sentrale bystrøk. Det er viktig å ikke overse de små tingene som skjer i barnehagens umiddelbare nærhet., f.eks. en død flue i vinduskarmen eller et spindelvev i taket ! “Å gå på tur” er et norsk fenomen. Hvor turen legges og hva turen rommer, kan være svært så ulikt. Man kan legge turen til et referanseområde (et navngitt sted i nærmiljøet), en tur i parken, eller langs veiene i barnehagens nabolag. Opplevelsen vil alltid være ulik pga vær og vind, årstider, hvem som er med, ting man møter på underveis og målet for turen.

Naturen er en god kilde til utvikling av fantasi, lek og sosialt samvær. Naturen er konkret og barna kan ta og føle på det meste. Naturen som lekeplass er et sted hvor alle barn får egne utfordringer. Her får de utfordringer de ikke møter ellers i barnehagen og får stimulert alle sine sanser i et miljø som hele tiden forandrer seg. Barna gis sansemotoriske utfordringer og et mangfold av muligheter. Opplevelser i naturen bidrar også til å fremme respekt for samspillet i naturen. Å oppleve naturen vil si at man må lære å observere og legge merke til det som finnes, og å stille spørsmål ved hvorfor ting er som de er. Barn er flinke til å stille spørsmål, og de voksne må være flinke til å hjelpe dem å finne svar.

Barn gjør seg kjent med ting ved å lukte, smake, berøre og manipulere. De er avhengige av informasjon via så mange sanser som mulig, ikke minst er berøring og bevegelse viktig. Naturopplevelser kan også handle om å så, plante og høste, både inne og ute. Det handler også om å bruke naturmaterialer til ulike aktiviteter som f.eks. “landskapskunst” (forming med naturmaterialer). Barn deler naturopplevelser seg imellom, og det er viktig å gi rom for “opplevelsesfellesskapet” blant barn. Samtale om det barna erfarer i naturen, være undrende og nysgjerrige.
Det er derfor viktig at aktivitetsplanene gir rom for spontanitet og uforutsette ting.
Målsettinger:
Barna skal få oppleve glede ved utelek og ulike friluftsaktiviteter
Barna skal gis opplevelser i og med naturen
Barna skal gis erfaringer med og kunnskap om dyr og vekster, landskap, vær og årstider
Barna skal få muligheter til å styrke kroppen gjennom ulike fysiske aktiviteter ute og inne og få enkel kunnskap om kropp og helse
Barna skal få oppleve “gruppefellesskapet”
Satsingsområdet forplikter hele barnehagen. Det skal allikevel være progresjon. 1-åringen har andre behov enn f.eks. 3-åringen. Barna skal få utfordringer som de er klare for.